Meteropname en kostenverdeling

Meteropname en kostenverdeling

Onze specialiteit is het op afstand uitlezen van meterstanden en het opstellen van afrekeningen. Dit doen we niet alleen voor meetsystemen van onze eigen toeleveranciers, maar ook voor diverse andere fabrikanten, zoals Kamstrup, Qundis en Axioma. Meterstanden van visueel afleesbare meters worden uitsluitend door onze eigen medewerkers opgenomen.

 

Uiterlijk 31 december 2026 moeten alle traditionele meters zijn vervangen door op afstand uitleesbare exemplaren. De verrekening van de energie- en/of servicekosten geschiedt voornamelijk op basis van aangeleverde kosten en door ons opgenomen meterstanden, of eventueel op basis van aangeleverde standen.

Neem nu contact op
De meteropname

De meteropname

Tijdens de opname wordt gelet op mankementen, zoals lekkages aan radiatoren of CV-leidingen, doorlopende toiletten of lekkende kranen e.d.

 

Meterstanden van de volgende meters / meetsystemen worden opgenomen:

  • Radiatormeters (zowel op basis van verdamping als elektronisch)
  • Warmtemeters
  • Watermeters (zowel koud- als warmwater)
  • Elektrameters
  • Gasmeters
     
Werkwijze voor de meteropname

Werkwijze voor de meteropname

In geval van een visuele aflezing ontvangt een gebruiker minimaal 7 dagen voor de opname een schriftelijke aankondiging met een datum en tijdvak van visitatie. De tijdvakken variëren van 1 tot 2 uur.
 
De meterstanden worden direct verwerkt in een zogenaamde handterminal (tablet), de gebruiker ontvangt een kopie van de opnamegegevens ontvangt door middel van een print. Een steeds groter wordend aantal meters wordt radiografisch uitgelezen (indien een meetsysteem vernieuwd wordt, dan moet het nieuwe systeem voorzien zijn van afstanduitlezing).


Indien een gebruiker niet thuis is, wordt een kaartje achtergelaten waarop eventueel een nieuwe datum en tijd zijn vermeld of met het verzoek een nieuwe afspraak te maken. Ook kan in een aantal gevallen de meterstand via e-mail worden doorgegeven.

Afrekenperiode

Afrekenperiode

Tegen het einde van het seizoen (afrekenperiode) worden de formulieren voor kostenopgave en de deelnemerslijsten naar de opdrachtgever verzonden. De opdrachtgever kan ervoor kiezen om deze via mail of per post te ontvangen. Deelnemerslijsten kunnen vaak ook via de gebruikte software voor huuradministratie of VvE-Beheer worden aangemaakt en toegezonden.

 

Voor de verdeling van de (energie- en/of service) kosten kunnen wij tevens met kopie-facturen werken. Op deze manier kan rekening gehouden worden met de uitsplitsing van BTW voor bijvoorbeeld winkels en bedrijfsruimten. Op de deelnemerslijst kunnen ook eventuele mutaties en de te verrekenen voorschotten aangegeven worden.

Eindafrekening

Eindafrekening

Nadat alle gegevens volledig en compleet door ons ontvangen zijn, gaat het project in productie voor het opstellen van de afrekening. Wij hanteren een doorlooptermijn van 4 tot 6 weken (enigszins afhankelijk van de complexiteit en de hoeveelheid aangeleverde stukken).

 

Voordat de individuele overzichten voor de gebruikers worden verstuurd, ontvangt de verhuurder of beheerder eerst een voorlopig totaaloverzicht van de kosten, zodat eventuele correcties verwerkt kunnen worden. Na goedkeuring van de voorlopige overzichten worden de individuele overzichten verstuurd. Voor een snelle verwerking van de gegevens kan gewerkt worden met de bestanden van de meeste leveranciers voor huuradministratie of VvE-Beheer.

Meer weten over onze oplossing?

Meer weten over onze oplossing?

Wij kunnen je voorzien van alle informatie. Vraag een terugbelverzoek aan met onze verkoopafdeling.